Wakker worden in Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Piet Mout - WaarBenJij.nu Wakker worden in Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Piet Mout - WaarBenJij.nu

Wakker worden in Chili

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Piet

18 September 2016 | Chili, Santiago de Chile

Ooit moest het ons natuurlijk ook een keer overkomen. Fris gemoed waren we op stap gegaan met als eerste doel het huis van Pablo Neruda aan de Stille Oceaankust . Daar parkeerden we op een bewaakte parkeerplaats. 2 uur later keerden we iets wijzer en mogelijk cultureel verrijkt terug om te ontdekken dat we er materieel stevig bij waren ingeschoten. Er was in de auto ingebroken en men had alles van de achterbank meegenomen. Gelukkig was de bagageafdeling ongemoeid gebleven, maar mijn rugzak, met onze slaapzakken en toilettassen was verdwenen en onze beide dagrugzakjes waren ook weg. In die van Margret winterkleren, toiletartikelen en een paar dagdoseringen medicijnen, in die van mij al mijn zon- en reservebrillen + een map met alle voor de reis belangrijke documenten (vliegtickets, duimbreed en grensdocumenten voor de auto) ons beider e-readers en mijn iPad. Ik zal jullie de details over de 5 uur lange aangifteprocedure besparen maar wel vermeldingswaard is dat tijdens die periode de autosleutel afbrak. Met het stompje daarvan is het ons gelukt in de avond en regen, tegen alle regels in, terug te rijden naar Santiago waar we bij het vliegveld een bed en een bewaakte parkeerplaats vonden en ontdekten dat de creditkaartmaatschappij de kaart had geblokkeerd wegens een ongebruikelijk en grote uitgave (autohuur) op een ongebruikelijke locatie. Ik had ze Nb voor vertrek gebeld dat ze zo'n uitgave konden verwachten! Pas na het weekend zijn ze weer voor service bereikbaar. Een ongeluk komt zelden alleen.
Even lastig om de stemming erin te houden maar het is nog te vroeg om op te geven. iPad geblokkeerd, buurman gevraagd mijn brilpresscriptie van de opticien op te vragen en een boodschappenlijst voor de volgende dag gemaakt. Chili, of althans Santiago want veel meer van Chili kennen we nog niet, is van alle moderne inkoopgemakken voorzien. We hebben vandaag, nadat we de auto hadden omgeruild voor een met weer een werkende sleutel, 6 uur in een Mall doorgebracht en ik wil niet weten hoeveel geld uitgegeven om weer tot een basisuitrusting te komen. Omdat we Santiago nu wel 'gezien' hebben zijn we weer klaar voor de reis en zijn we van plan morgen een paar honderd km naar het noorden te rijden. Met de opticien hebben we afgesproken dat hij mijn nieuwe reservebril naar een van plaatsen zal sturen die we in het noorden gaan bezoeken. We hebben dus alle reden onze reis te vervolgen. Ik hoop de volgende berichten daarover vrolijker zijn.

• 18 September 2016 - 08:05

Will:

Ik kan niet zeggen dat jullie reis positief is begonnen. Eerst de landing met het vliegtuig en nu dit weer. Wat vreselijk. Ik hoop echt voor jullie dat jullie nu alleen maar kunnen gaan genieten. Veel liefs Will

• 18 September 2016 - 08:48

Koen:

Wat een Mazzel Piet!
    De reis kan nu echt alleen maar (nog?) mooier worden...
    Hopelijk kunnen jullie dit rot gevoel in Santiago achter laten.

• 18 September 2016 - 09:56

Mieke:

En de bewaking hield siesta.... Zo door de (reis)wol geverfd zijnde, overkomt het jullie ook.
    Nu alleen nog de hobbels van de Andes nemen enz, maar die zijn vast anders leerzaam.

• 18 September 2016 - 10:59

Barbara:

Volgens de wetten van Garp kun je nu alles open en bloot in je auto laten liggen.... De kans dat ze nog een keer inbreken is vele malen kleiner geworden. Al weet ik niet wat Garp van Zuid-Amerika gemaakt had... Veel plezier, culturele bezienswaardigheden en wat meer geluk gewenst met het vervolg van jullie reis!!

• 18 September 2016 - 12:22

Wouter:

Een goed begin is het halve werk maar niet in jullie geval ! Hopelijk is alle ellende nu achter de rug en kan de reis beginnen ... Suc6 !