Nieuw begin - Reisverslag uit Choros, Peru van Piet Mout - WaarBenJij.nu Nieuw begin - Reisverslag uit Choros, Peru van Piet Mout - WaarBenJij.nu

Nieuw begin

Blijf op de hoogte en volg Piet

22 September 2016 | Peru, Choros

Materieel en mentaal hebben we ons nog niet geheel gesteld van de diefstal, maar we zijn een heel eind. We ontdekken nog steeds zaken die ook verloren blijken te zijn gegaan, maar vinden ook weer zaken terug die we dachten kwijt te zijn. Zo kwam vanmorgen tussen de handschoenen ons led-lantarentje te voorschijn. Een grote aanwinst want het is ons gelukt in la Serona een paar Engelse boeken op de kop te tikken. Het verlies van de iPad en beide e-readers hakt er nog het meeste in, want drie maanden zonder boeken is voor Margret ondenkbaar en voor mij zwaar. E-readers lijken hier nog niet te zijn doorgedrongen dus in tegenstelling tot de meeste andere zaken die verloren zijn gegaan, niet vervangbaar. In Santiago hebben we op de dag voor twee nationale feestdagen bijna hypomaan ingekocht. Zelfs lukte het, met het door de buurman bezorgde opticienvoorschrift, een nieuwe reservebril te bestellen die we in het noorden bij een filiaal van dezelfde keten kunnen afhalen. Zes uur lang in een inkoopcentrum moeten doorbrengen is normaal gesproken een heftige straf voor mij maar nu was de opbrengst dat we de volgende dag op pad konden en niet nog twee nat. feestdagen hoefden te wachten om onze inkopen daarna af te maken. In la Serona hebben we een paar dagen later de laatste herstelinkopen gedaan zodat we in materiële zin redelijk zijn hersteld.
Mentaal duurt het misschien nog wat langer. We zijn op onze reizen
altijd voorzichtig. Dat gebeurd eigenlijk als vanzelfsprekend. Nu waren de eerste dagen van de reis na de diefstal misschien wel wat krampachtig. Lust voor een grote stad hadden we niet en we hebben Valparaiso dan ook links laten liggen en de auto alleen achterlaten durfden we ook nauwelijks. Toch hebben we sindsdien alleen maar aardige Chilenen ontmoet die zich plaatsvervangend schaamden voor wat ons was overkomen. Die gaan ons er wel overheen helpen. Maar genoeg over ons onfortuinlijke begin.
Op route 5, de Transamericana, zijn we al een redelijk eind naar het noorden gevorderd. Het valt daarbij op dat dicht bij de oceaan het meestal fris en bewolkt is. Op een detour het binnenland in werd het, ondanks de grotere hoogte warmer. In de Valle del Elqui is, na bevloeiing, op ruime schaal wijnbouw mogelijk. Dat resulteert in deels enerzijds dorre met cactussen begroeide heuvels afgewisseld met het heldere groen van de ranken die in het blad komen. De vallei is ook beroemd vanwege de heldere nachten (minder dan 30/jr bewolkt). Er staan hier dus heel veel multinationaal gefinancierde telescopen met spiegels tot 8 mtr doorsnee (optica van Zeiss, slijptijd van de spiegel is 2 jaar). Wij zijn meegenomen naar een touristenobservatorium met een spiegel van 40 cm. Een hele enthousiaste astronoom liet ons Saturnus, Mars, Zuiderkruis en Magelaense wolken etc zien. Daarna ken je plaats weer.
Vandaag is een excursie-, en rustdag in het Humboldt natuurpark in het zuidelijke deel van de Atacama. Vanmorgen dik aangekleed de zee op maar de eilanden waar de gelijknamige pinguïns te vinden zijn maar ook robben, zeeleeuwen en grote groepen dolfijnen (tuimelaars) die rondjes rond de boot zwommen. Omdat hier WiFi is ook de gelegenheid om het thuisfront weer eens te informeren voordat wij straks de BBQ delen met een aantal Chilenen. De vakantie lijkt dus een normaal karakter te gaan krijgen. Je horen weer als er nieuws en WiFi is

• 22 September 2016 - 23:29

Mieke:

Fijn weer wat te horen! Jullie zijn al een eind op pad. Probeer het te volgen op de kaart van de time atlas. Wat een enorm lang land is het toch.
    Vermoedelijk is het wat minder risicovol in de kleinere plaatsen. Was/is toch in Afrika ook vaak zo? En ook mijn eigen Mokum heeft een slechte naam.
    Spaans leren, dan kunnen jullie wat literatuur op de kop tikken en lezen.
    Ben benieuwd naar de info vanaf het volgende wifipunt.
    Mieke

• 22 September 2016 - 23:40

Barbara:

Klinkt prachtig; van de hemellichamen naar zee zoogdieren ... Wat de boeken betreft; Kun je niet de boeken via de cloud op je telefoon zetten? Anders kan ik nog veel boeken mailen. Leest onhandig op je telefoon maar het went wel (ik spreek uit ervaring ...). Chileense BBQ klinkt kleurrijk en lekker! Veel plezier weer verder!

• 23 September 2016 - 09:21

Evert:

Deze reis begint dus met een spoedcursus loslaten... Gelukkig worden boeken ook nog op papier geproduceerd, al zal dat met de beperkte bergruimte wel een dingetje zijn als je een flinke bibliotheek op sleeptouw wilt nemen. Maar het goede nieuws is dat als je Spaanse boeken koopt, het lezen zoveel langzamer zal gaan dat je echt veel minder boeken nodig hebt : )
    En een bijkomend voordeel is dat je een eenmaal uitgelezen boek 's avonds bij het kampvuur een (kort) tweede leven kunt geven als bijdrage in je verwarming.
    Veel plezier met het vervolg!

• 25 September 2016 - 19:53

Gert:

Fijn te lezen dat jullie weer goed op weg zijn na het unfortuinlijke begin! Jullie verslag klinkt zeker alle moeite waard. Hartelijke groet, ook namens Sylvia