Venus als nachtlampje - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Piet Mout - WaarBenJij.nu Venus als nachtlampje - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Piet Mout - WaarBenJij.nu

Venus als nachtlampje

Blijf op de hoogte en volg Piet

29 September 2016 | Chili, San Pedro de Atacama

Na 2 nachten onder de sterren in de woestijn geslapen te hebben zijn we nu in een oase ten noorden van de grootste zoutvlakte van Chili. Een pan van zo'n 100 x 60 km omringd met vulkanen. Aardkorst en uitkristalliserend zout zorgt voor hele grillige keiharde formaties, heel anders dan ik me een zoutvlakte had voorgesteld. Ook ondergronds heeft zich veel zout opgehoopt waaronder het inmiddels zeer waardevolle lithiumzout dat hier dan ook ruim wordt gewonnen en in 30 mtr hoge bergen op transport ligt te wachten. Er zijn trouwens heel veel mijnen in de Atacama, met als gevolg dat de wegen weliswaar onverhard maar van hele goede kwaliteit zijn. Het beruchte washboard hebben we alleen aangetroffen op wegen van secundaire betekenis voor economie en toerisme. Er zijn meerdere zaken die goed lijken te functioneren in Chili. Zo werden we vandaag gebeld dat mijn reservebril op me ligt te wachten in Calama. Die gaan we morgen ophalen en dan hoop ik dat we daar in de buurt ook de grootste dagmijn ter wereld kunnen gaan bezoeken. Uit een put van een paar km lengte en meer dan een km diep wordt 40% van de wereldproductie van koper gedolven. San Pedro de Atacama, waar wij nu verblijven, is een van de grootste toeristische trekpleisters van Chili. Zelfs nu, behoorlijk off season, zie je hier meer Woodstocktypes dan locale bevolking en waarvoor die allemaal gekomen zijn gaan we de komende dagen nog ontdekken waarschijnlijk vanaf de comfortabele camping waar we nu verblijven en waar we dus ook zijn voorzien van internet zodat het misschien zelfs lukt een paar foto's aan het verslag toe te voegen. Ik hoop dat we daarmee iets van het fascinerende dat van dit landschap uitgaat kunnen overbrengen.

• 30 September 2016 - 07:17

Evert Fekkes:

Prachtig, Piet! Als ik die foto's zie begrijp ik waarom Elon Musk van SpaceX vastberaden is om de mensheid een tweede thuis te geven op Mars : )
    Die zoutvlakte moet overweldigend zijn. Heel veel plezier en sterkte op Woodstock.
    Evert

• 30 September 2016 - 15:51

Berry:

Nu komen dan toch de beelden die meer zeggen dan 1000 woorden. Adembenemend mooi.
    Om in woodstock stijl te eindigen: Peace brother!

• 30 September 2016 - 16:37

Xandra:

Wow wat een uitzicht en eindeloosheid prachtig !!!!geniet het !gr xandra