Atacama - Reisverslag uit Antofagasta, Chili van Piet Mout - WaarBenJij.nu Atacama - Reisverslag uit Antofagasta, Chili van Piet Mout - WaarBenJij.nu

Atacama

Blijf op de hoogte en volg Piet

26 September 2016 | Chili, Antofagasta

Een keurig hotel in Antofagasto, na zo'n 1000 km Atacama, natuurlijk alleen voor de WiFi, de laundry service en de bewaakte parkeergarage en ook een klein beetje omdat op onze leeftijd reizen geen afzien hoeft te worden natuurlijk.
Eergisteren hadden we na een paar honderd km de Transamericana wel gezien en hebben we een detour gemaakt naar het nat. park de Tres Cruces, we n walhalla voor andisten omdat daarin de hoogste (6862 mtr) nog actieve vulkaan ter wereld ligt. Zomerexcursies in 12 dagen naar de top. Wij stelden ons tevreden met een rit naar het zoutmeer aan de voet waarvandaan die expedities beginnen. Daar overnachten durfden we echter niet ivm de hoogte (3700 mtr). We zijn daarom teruggegaan naar 1700 mtr waar we, wildkamperend onder een steroverladen firmament de pas verworven kennis van de astronomie in praktijk hebben proberen te brengen. De volgende dag zijn we verder gereden en bracht een pas over 4300 mtr ons naar een hoogvlakte op 3700 mtr, een eindeloze zee van rode kiezels waar werkelijk niets groeide. Erboven een wolkenloze azuurblauwe hemel. Aan het eind van de vlakte weer een zoutmeer. Niet van de hoogte maar van het overweldigende panorama; zoutmeer, steenwoestenij en een paar machtige vulkaankegels aan de horizon, waren we zo ademloos dat we vergeten zijn met de iPhone een paar foto's te maken zodat jullie er van zouden hebben kunnen meegenieten.
De Atacama is een van de droogste woestijnen, maar zeker niet de warmste. Aan de kust is het door de koude Humboldtstroom zelfs uitgesproken fris en windig en hangt er in ieder geval 's morgens een laag wolkendek of zelfs mist. Het vocht daaruit maakt in ieder geval aan de kust nog enige vorm van planten- en dierenleven mogelijk. Enige km landinwaarts is het veel warmer, kurkdroog en is de wind ipv fris verzengend.
Vannacht hebben we na een aantal koude kustovernachtingen in de tent gekozen voor een hotel.
Het verlies van onze boeken en ereaders heeft op jullie kennelijk veel indruk gemaakt. Dank voor de vele suggesties hoe met het probleem om te gaan. We hebben ze ter harte genomen en met de nodige moeite een digitale reisgids van Argentinië kunnen downloaden om de gestolene te vervangen. Morgen inkopen doen en dan op weg naar mijn reservebril (Calama), San Pedro en daarna de Andes over.

• 27 September 2016 - 20:59

Mieke:

Inmiddels ontwaakt in jullie comfortabele hotelkamer, ontbijtje en weer op pad.... Jammer dat de foto's niet gemaakt zijn, maar er blijft wat in te vullen voor de lezer.,
    Een goed vervolg en wij volgen digitaal met eigen invulling van kleur...