Patagonische wind - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Piet Mout - WaarBenJij.nu Patagonische wind - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Piet Mout - WaarBenJij.nu

Patagonische wind

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Piet

09 November 2016 | Chili, Punta Arenas

Margret vindt dat het in Nederland altijd waait. Dit is voor haar dus een zeer leerzame reis waarop zij in ieder geval leert dat alles relatief is. In Patagonië waait het niet altijd. Het stormt er altijd. In ieder geval volgens onze observatie, die zich weliswaar nog niet over een zo lange periode uitstrekt, maar de bomen, die hun hele leven al dit weer genieten, geven ons gelijk getuige hun naar het oosten neigende stammen en kronen. Meren hebben hier een extra manier van ontwateren. De striemende winden sprayen het water op dat daarna in grote waternevels het meer verlaat. Wolken jagen met grote snelheid langs de hemel. De schaduwen die zij met zich meenemen halen ons in als we, met de wind pal van achter, met 100 km/h over het asfalt rijden. Met 110 km/h halen we ze weer in maar eigenlijk is dat een onverantwoorde snelheid. Van het continue moeten opsturen worden mijn bovenarmspieren net zo moe als van te lang rechtsom cirkelen in de RW. Andere wolken die typisch zijn voor deze harde winden, de lenticularis of lenswolken, komen juist helemaal niet van hun plaats. Ze zijn stationair omdat ze aan de voorzijde net zo hard oplossen als ze achter weer aangroeien. Ik heb nog nooit zoveel van die lentis gezien als hier aan de lijzijde van de Andes. Verbazingwekkend dat het vogels hier nog lukt min of meer gecontroleerd te vliegen. Wel, het lukt ze en voor het eerst hebt ik hier vogels achteruit zien vliegen.
Onder deze omstandigheden hebben wij het slapen in de daktent al lang opgegeven en maken we gebruik van het reservebudget waarmee we lokale uitbaters van goedkope hotelletjes en cabañas ondersteunen. In het Nationaalpark Torres de Paine (blauwe torens) bleek dat geen optie. Gezien de enorme populariteit van het park zijn de prijzen daar zo'n 4 maal hoger met geen merkbare invloed op de geleverde kwaliteit. We hebben ons noodgewongen aan deze terreur onderworpen en achteraf niet eens spijt gekregen. Torres del Paine is inderdaad uniek, oogstrelend en overweldigend tegelijk. Eine umwerfende Erfahrung op zijn Duits waarbij het umwerfend ook heel letterlijk opgevat kan worden. Twee keer hebben we een geplande korte wandeling van 1-2 uur opgegeven omdat we ons op sommige stukken door de wind nauwelijks op de been konden houden. Wij zijn niet meer van de leeftijd dat we willen bewijzen dat we de uitdaging aandurven en -kunnen maar kiezen dan voor de simpele oplossing, vluchten terug in de auto en betalen graag de 35% toename van het brandstofverbruik bij tegenwind als we de motor het zware werk laten doen teneinde zelf overeind te blijven.
Morgen wordt de auto geserviced in Punta Arenas, want we hebben er inmiddels 10.000 km opzitten. De dag daarop steken we de straat van Magellaen over om onze reis in Vuurland te vervolgen. Van daar hopelijk ook weer een update via deze blog.

• 10 November 2016 - 17:33

Wouter Mout:

Leuk om het reisverslag te lezen. We volgen het op de voet .....

• 10 November 2016 - 18:57

Machteld:

Wil dit even met jullie delen, was afgelopen zondag in Baarn. Tussen de buien door,zonnig rustig herfstweer met prachtige kleuren! Volgend jaar rond deze tijd toch maar een mooie boswandeling ? Geniet van de laatste weken van jullie droomreis!

• 13 November 2016 - 14:37

Mieke:

Het voorjaar op het zuidelijk halfrond vertoont overeenkomsten met dat afgelopen jaar in onze omgeving..... onstuimig. Hebben jullie enig idee of dit de standaard is? De wind lijkt wel structureel zo fors, gezien de boom.
    Veel succes met de oversteek en ben benieuwd naar het vervolg.